Monday 26 September 2011

Ya Allah

Sekitar jam 3.30 pagi tadi ( aku pun tak sure jam berapa sbnrnya ) kitaorang dikejutkan dengan bunyi angin yang kuat, petir dan kilat sabung menyabung diikuti dengan angin bertiup kencang. Panik gila dahlah time orang tengah baru nak tido kan. Yang aku terfikir time ni ialah berdoa pada Allah selamatkanlah kami sekeluarga, kami bertiga. Aku, mama dan sis aku. Mama lah yang paling tenang walaupun dia pun nampak panik. Kami tak risau sangat hujan lebat tu, yg mengkhuatirkan pokok besar yang tumbuh atas bukit dirumah kami tu. Mudah-mudahan tak jadi apa-apa lepas. ni. Then sis aku contact lah dengan cousin2 & kwn dia thru twitter, kitaorang dapat tau tempat dorang pun berlaku benda yang sama. Black out dan angin kencang. Pokok2, tiang lampu, semua tumbang. Aduhai, Seluruh KK rupanya dilanda ribut kencang ni and terus black out. Kami tunggu sampai reda. Mama dan sis aku boleh sambung lena balik, aku pulak menghadap lappie ditemani sebatang lilin (sebab gelap gelita) nak update blog pasal ni. Dah jam 7.30 pagi, syukur Alhamdulilah hujan pun tak selebat tadi. Aku dah boleh tarik nafas lega. Tapi tak boleh terlalu lega, khuatir apa yang kita tak jangkakan akan berlaku. Apapun, stay safe everyone. No matter where you are. Jangan lupa berdoa pada Allah, moga dijauhkan segala musibah yang tidak diingini. Amin. Btw, ini serba sedikit info tentang ribut yang terjadi sebentar tadi tu. Selamatkanlah kami ya Allah.


Nasihat Taufan Di keluarkan pada 04:02AM 27 September 2011 


1) Taufan "Nesat" (20W) dikesan berada di Latitud 16.2 Utara dan Longitud 122.9 Timur, kira-kira 279 km ke Timut Laut, Manila, Filipina pada jam 2.30 pagi, 27 September 2011. Taufan ini telah bergerak ke arah Barat-Barat Laut dengan kelajuan 20 kmsj. Taufan ini berada kira-kira 1227 km ke Utara-Timur Laut Kudat dan 1262 km Utara-Timur Laut Sandakan, Sabah. 2) Ribut Tropika "Haitang" (21W) dikesan berada di Latitud 16.5 Utara dan Longitud 108.4 Timur, kira-kira 158 km ke Utara-Barat Laut Quang Ngai, Vietnam pada jam 3:00 pagi, 27 September 2011.
 Ribut Tropika ini telah bergerak ke arah Barat dengan kelajuan 20 kmsj.

Ribut tropika ini berada kira-kira 1408 km ke Barat Laut Kudat dan 1442 km ke Barat Laut Kota Kinabalu, Sabah.

sources daripada PUSAT RAMALAN CUACA,
JABATAN METEOROLOGI MALAYSIA
TARIKH: 27 September 2011



Stay safe everyone. 
Till next time. Peace.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...